Khamis, 8 Disember 2016

Terengganu, Perak layak

ARKIB : 15/09/1999
TERENGGANU dan Perak mengesahkan tempat ke Piala Malaysia biarpun keputusan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu semalam memihak kepada pasukan pelawat yang menang 2-1 pada perlawanan bola sepak play-off kumpulan B.

Dengan keputusan itu, Perak yang sejak awal cuba mengintai ruang gol lawan akhirnya membuahkan senyuman cukup bermakna untuk mengiringi Terengganu ke Piala Malaysia apabila muncul naib juara kumpulan.

Skuad Penyu yang jelas sudah dikira layak ke pusingan Piala Malaysia biarpun tewas kepada Perak pada perlawanan itu mula menggelabah apabila penyerang berbisa pelawat, V. Saravanan memperoleh gol pada minit pertama pertarungan bermula.

Terengganu pula yang tergamam setelah ketinggalan 0-1 agak kehilangan rentak dan terpaksa berhempas pulas mengatur semula gerakan sebelum sentuhan sebenar ditemui 10 minit kemudian.

Bermula dengan Sapian Wahid yang membuat tandukan bola akhirnya melekat dalam genggaman Zamri disusuli Anuar Jusoh menyepak kencang tetapi tersasar sebelah kanan gol Perak.

Setiba di minit ke-29 babak pertama, Anuar yang dari mula kelaparan gol akhirnya berhasil menyamakan kedudukan dengan menyempurnakan peluang terbuka di depan pintu gol pelawat hasil sepakan percuma dari kawasan tengah padang.

Kedudukan seri 1-1 tidak mematahkan semangat kedua-dua pasukan untuk saling menyerang mencari gol kemenangan sehinggalah ke babak kedua bermula.

Pada minit ke-15 separuh masa kedua apabila penyerangnya, Hairuddin Omar terpaksa dikeluarkan akibat kecederaan di kepala selepas berlanggar dengan seorang pemain Perak.

Namun nasib sememangnya lebih berpihak kepada Perak apabila seorang lagi bekas penyerang skuad Olimpik 2000, Mohd. Khalid Jamlus ternyata berbisa untuk melengkapkan gol kemenangan buat Perak pada minit 76 sekali gus memastikan pasukannya layak ke Piala Malaysia yang dijadual bermula 25 September ini.


Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0915&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_03.htm#ixzz4SGDQjdZ2 © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan