Ahad, 3 November 2019

Jurulatih Arsenal puji pemain Olimpik 2000


ARKIB : 12/11/1998

EMPAT pemain Olimpik 2000 (dari kiri) - Dass Gregory Kolopis, Tengku Hazman Raja Hassan, R. Nanthakumar dan Hairuddin Omar yakin untuk memanfaatkan latihan di Arsenal lalu pada Piala Kemerdekaan Bristol di Sri Lanka, Ahad ini.


SKUAD Olimpik 2000 dijangka mampu mencuci aib yang terpalit di Bangkok, baru-baru ini dan Piala Tiger, September lalu apabila menerima kehadiran semula empat pemain yang baru selesai menjalani program latihan bersama skuad liga simpanan kelab terkemuka England, Arsenal.
Ini berikutan laporan jurulatih Arsenal, George Armstrong yang memberikan penilaian terpuji sepanjang prestasi empat pemain Olimpik, Hairuddin Omar, R. Nanthakumar, Dass Gregory Kolopis dan Tengku Hazman Raja Hassan di sana selama sebulan.
Pengurus pasukan Olimpik 2000, Tan Sri Elyas Omar berkata, laporan Armstrong itu menyatakan kekagumannya terhadap tahap kecergasan tinggi empat pemain ini selain mutu kemahiran yang mereka miliki.
''Menurut Armstrong, dari segi kemahiran, Hairuddin, Nanthakumar, Dass dan Hazman sebenarnya setara dengan pemain liga simpanan Arsenal itu.
''Hanya kemampuan mereka untuk berkomunikasi ketika meminta bola dan cara mengawal pemain lawan yang tampak kurang,'' kata Elyas pada sidang berita di Petaling Jaya, semalam menjelang tugasan antarabangsa Olimpik 2000 seterusnya, Piala Kemerdekaan Bristol Sri Lanka, Ahad ini.
Tegas Elyas, laporan ini membuktikan skuad Olimpik 2000 mempunyai ciri-ciri pemain yang diperlukan untuk pergi lebih jauh.
''Cuma pengalaman yang memisahkan mereka tetapi ini bukan masanya untuk menyalahkan pemain jika mereka gagal menyerlah,'' katanya, merujuk kepada siri pencapaian merosot 0-9, 1-5 dan 2-4 di Bangkok dan Piala Tiger di Vietnam.
Elyas seterusnya mengambil teladan pasukan badminton negara yang mengambil sekurang-kurangnya lapan tahun untuk kembali merampas Piala Thomas dan muncul antara kelompok pasukan terbaik dunia.
''Tiada had masa bagi proses belajar Olimpik 2000 ini. Saya sendiri membidas pemain jika mereka merosot tetapi semangat mereka terbukti meningkat ketika menentang barisan terbaik Thailand di Bangkok lalu,'' katanya lagi.
Skuad Olimpik 2000 yang akan berlepas esok ke Sri Lanka, menghadapi ujian lebih getir pada Piala Kemerdekaan apabila menentang India, Sri Lanka dan Maldives yang masing-masing sedang dalam persediaan ke Sukan Asia XIII di Bangkok.
Cuma empat daripada 24 anak didik Hatem Souissi ini yang tidak akan ke Sri Lanka - Gilbert Cassidy, Jamsari Sabian, Kamarulzaman Hassan dan Roslee Derus.
IBURAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan